youngtimerbike

Historia pisana jednym śladem. Od japońskiej rewolucji końca lat 60., aż po spektakularny wyścig zbrojeń w latach 90..

Nocny Jastrząb

3 min read
Nocny Jastrząb

Przy tym motocyklu Hayabusa to spokojna licealistka z drugiej ławki. Kawasaki H2R podkula ogon na samo wspomnienie o nim. Ducati Paniagle V4 ze wstydem chowa się w garażu i nie wściubia z niego swej mordki aż słuch o nim nie zaginie. Jest to tajny rządowy projekt wyposażony w kamery na podczerwień, pionowy system podnoszenia pneumatycznego (cokolwiek to jest), karabiny maszynowe i możliwość jazdy po każdym terenie. Conajważniejsze, z całym tym majdanem jest w stanie rozpędzić się do 300 MPH, czyli po naszemu 480 km/h!!! Oto Street Hawk mściciel na dwóch kołach. Witamy w czasach gdy czterech niesłusznie skazanych weteranów wojny Wietnamie walczyło ze złem jeżdżąc czarnym GMC, w czasach gdy David Hasselhoff rozmawiał ze swoim samochodem, a pewien Angus konstruował bomby z zapałek i czekolady. W latach 80-tych nie było miękkiej gry. ???

Po tym wstępnie czas na trochę powagi. Jeśli macie około trzydziestu lat (lub więcej) powinniście pamiętać serial, który przez jakiś czas leciał na Polsacie, między Światem Według Bundych, a Informacjami. Street Hawk, mieniący się polskim tytułem Nocny Jastrząb. Był to serial, który trafił na ekrany telewizji ABC w 1985 roku, trwał tylko jeden sezon i miał 13 odcinków. Fabuła była typowa dla tego typu obrazów. Mamy tu tajny wojskowy/rządowy projekt (w tym przypadku jest to motocykl), główny protagonista to samotnik-outsider i człowiek z przeszłością. Za wszystkim stoi grupa genialnych naukowców i bogaty filantrop.

Sam motocykl ma wszystko co było zajebiste w latach 80-tych. ??Tak piękny kicz dziś się już nie zdarza. Street Hawk został zaprojektowany przez Andrew Proberta, faceta który specjalizował się w budowaniu filmowych wehikułów. Jego największym dziełem był USS Enterprise, tak więc miał gość poważne referencje. Okazało się, że jego pomysł na motocykl był zbyt subtelny i wystąpił tylko w odcinku pilotażowym. Modyfikacją stylówy Street Hawka zajął się Ron Cobb, kolejny filmowy stylista. No dobrze, ale jakim cudem udało się zbudować motocykl zdolny do osiągania 300 MPH ?, a no nie udało się – to tylko filmowa fikcja, co zresztą było do przewidzenia.?Napędzany wrodzoną ciekawością postanowiłem zbadać na jakim sprzęcie oparto Street Hawka, bo wiadomo było, że nie powstał on od zera. W latach 80-tych na rynku przewijały się już szybkie motocykle, ale do filmu wybrano… Hondę XL500, która generowała zabójcze 33 KM. Rzeczywiste osiągi musiały być niesamowite. ??W filmie podobno wystąpiło łącznie 15 motocykli. Oprócz XL500 do zdjęć użyto również Hond XR500 i CR250. Wybór lekkich maszyn enduro to zabieg zamierzony – takie sprzęty idealnie spisują się w scenach kaskaderskich, a tych było w serialu niemało.

Street Hawk się skończył, lata 80-te również. Dziś tajne rządowe projekty nie pojawiają się w telewizji, a weterani wojny w Wietnamie nie walczą ze złem. ?Dobrze, że mamy internet imożemy się zatopić w nostalgii. 

Nocny jastrząb

Nocny Jastrząb

Nocny jastrząb

Nocny Jastrząb

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *