youngtimerbike

Historia pisana jednym śladem. Od japońskiej rewolucji końca lat 60., aż po spektakularny wyścig zbrojeń w latach 90..

Carl Fogarty „Foggy”

3 min read
cARL fOGARTY

1 lipca 1965 roku na świat przyszedł człowiek, który przez całe lata 90. rządził w klasie Superbike – Carl Fogarty. Z okazji urodzin „Foggiego” przypomnimy sobie krótko tę postać. Dla większości fanów sportów motorowych Carl kojarzy się z Ducati, ale swoją karierę zawodniczą rozpoczął w Hondzie w 1988 roku, z którą debiutował na pierwszym wyścigu rozegranym w ramach World Superbike.

Carl Fogarty

Impreza odbyła się na torze Donington Park. Nasz bohater nie dotarł niestety do mety, ale już niedługo miał zdominować wyścigi motocykli wywodzących się z maszyn seryjnych. Do 1991 roku stratował w Hondzie, gdzie mógł dosiadać tak legendarnych maszyn jak VFR RC-30, o której możecie poczytać tutaj. Prawdziwa kariera Brytyjczyka rozpoczęła się po roku 1992, gdy ten opuścił japoński zespół i związał się z włoskim Ducati. W tym okresie firma z Bolonii miała na pokładzie najlepszego sportowego twina, czyli Desmoquattro, który dzięki odpowiednio skomponowanemu regulaminowi miał zadatki na dominację w cyrku WSBK. Szybko stała się ona faktem.

Ducati 916

Lata 90. to czas Włochów i legendarnego modelu 916, o którym więcej tutaj. W 1991 roku Doug Polen zdobywa mistrzostwo w klasie WSBK dosiadając Ducati 888, „Foggy” melduje się swoją Hondą na siódmym miejscu w klasyfikacji generalnej. W 1992 Carl przenosi się do Ducati, gdzie za sterami 888-tki udaje mu się wygrać w Donington Park, czyli na torze, który zna jak własną kieszeń. W klasyfikacji końcowej melduje się na dziewiątym miejscu. W roku 1993 „Foggy” jedenaście razy staje na najwyższym stopniu podium, co daje mu drugie miejsce w klasyfikacji końcowej. W 1994 roku debiutuje nowa wyścigówka – Ducati 916. „Foggy” dogadał się z nowym motocyklem od razu. W 1994 roku zdobywa kolejne mistrzostwo, w 1995 również. W 1996 roku wrócił do Hondy, jednak sezon ten był nieudany. W 1997 po raz kolejny wiążę się z Ducati, ale udało się wyjeździć „tylko” vice-mistrzostwo. Wygrał John Kociński na Hondzie. W 1998 roku król powrócił na tron. W 1999 również wygrał. W roku 2000 „Foggy” zakończył karierę. W 2002 roku Fogarty założył własny zespół wyścigowy – Foggy Petronas, w barwach którego startowali Troy Corser i James Haydon. Niestety motocykle Petronas FP1, które firmował Carl okazały się za słabe by walczyć o czołowe pozycje. W roku 2004 było lepiej, ale również bez rewelacji. W 2006 Petronas wycofał się ze wsparcia zespołu. Carl próbował szukac wsparcia u Ducati, ale ostatecznie rozmowy zakończyły się fiaskiem.

Foggy Petronas

„Foggy” znany jest głównie ze startów w WSBK, ale miał również epizod w Moto GP. W 1990 roku zastąpił Pierfrancesco Chili w czterech wyścigach klasy 500. W trzech udało się dojechać w pierwszej dziesiątce. W 1992 roku za sterami Yamahy pobił rekord okrążenia na wyspie Man osiągając średnią prędkość 197,78 km/h co dało czas: 18:18:8. W tym samym roku wraz z Terry’m Rymerem i Michaelem Simulem wygrał wyścig Le Mans. Zwyciężał również w Bol d’Or. Dosiadając Kawasaki zdobył mistrzostwo Endurance.

carl-fogarty-1-1562998052

Carl nie jest już profesjonalnym zawodnikiem motocyklowym. Nie oznacza to, że odłożył kask na półkę. Wciąż jest poważaną personą w wyścigowym światku. Pojawia się na wyścigach, eventach, a w głowach kibiców jest symbolem dekady. Jakby tego było mało Ducati uhonorowało Fogartego dedykując mu jedną z topowych odmian 916-tki.

 

STO LAT „FOGGY”.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *