youngtimerbike

Historia pisana jednym śladem. Od japońskiej rewolucji końca lat 60., aż po spektakularny wyścig zbrojeń w latach 90..

Projekt Ducati – silnik gotowy!

3 min read

Do tej pory newsy o przeobrażeniu Ducati dawałem na fanpeja, ale tym razem postanowiłem zrobić krótką blogową notkę, ze względu na to, że mam tych wykresów trochę, a układ facebookowego postu byłby nieczytelny. No ale zacznijmy od początku. W pierwotnych planach nie było mowie o żadnej ingerencji w silnik. Niestety pocił się o spod obu głowic, a jak już działamy i pakujemy pieniądze w sprzęta, to trzeba zadziałać kompleksowo.

BSG

Przed remontem motocykl miał zmierzoną moc na hamowni. Setup pozostał całkowicie seryjny. Jedną zmianą były widoczne na zdjęciu wydechy. Z dBkillerami Ducat pokazał 81,4 KM. Co pokazało, że maszynownia jest zdrowa i perspektywy są pozytywne. Moc była mniejsza od nominalnej, ale chłopaki stwierdzili, że te silniki często generują w przedziale 76-78 KM. Następnie czapki i cylindry zostały ściągnięte. Przy okazji dotarto zawory i ustawiono oczywiście luzy. Paski rozrządu pozostały dotychczasowe, bo mają niecały rok i jakieś 600-800 km.

st224367 testy performance

Wykres czerwony: 91,1 KM przy 8521 rpm; 83 Nm przy 6909 rpm

Wykres niebieski: 86,5 KM przy 8584 rpm; 78 Nm przy 7061 rpm

Wykres zielony: 86,2 KM przy 8872 rpm; 78 Nm przy 7106 rpm

Wykres oliwkowy: 85,3 KM przy 8847 rpm; 77 Nm przy 7083 rpm

W czasie gdy trwał remont, odezwał się do mnie gość, który podarował mi eprom Ducati Performance. Niestety nie mogę znaleźć wiadomości, gdy z nim pisałem i nie pamiętam kto, to był. Jeśli to czytasz, to się odezwij.

No więc tak. Po założeniu eproma performance, sprzęt pojechał na hamownie. Wykres oliwkowy to seryjny filtr powietrza i wydech z dbkillerami. Wzrost był zauważalny, ale po zdemontowaniu filtra powietrza i klapki airboxu ukazał się wynik czerwony. Mechanicy doszli więc do wniosku, że przydałaby się przeróbka airboxu, tak żeby l-twin dostał głębszy oddech. Całość uzupełniono wysokoprzepływowym filtrem K&N.

Ducati

Wykres czerwony: 88 KM przy 8600 rpm; 80 Nm przy 6945 rpm

Wykres niebieski: 89,9 KM przy 8786 rpm; 82 Nm przy 6656 rpm

Wykres zielony: 77,4 KM przy 8864 rpm; 69 rpm przy 6680 rpm

Wykres oliwkowy: 89,2 KM przy 8630 rpm; 81 Nm przy 7057 rpm

Po przeróbce airboxu, montażu filtra K&N wygląda to tak.

Wykres czerwony to otwarty airbox, reszta jak wyżej, bez db killerów. Wykres niebieski to airbox zamknięty, reszta jak wyżej, bez db killerów. Wykres zielony, seryjny eprom, zamknięty airbox i db killery. Wykres oliwkowy, to zamknięty airbox (po przeróbce), dbkillery, eprom performance i założone db killery. Z taką nastawą Ducat pojechał do Bartka. Jak widać najmocniejszy jest bez dbkillerów. Warto zwrócić uwagę na wzrost momentu obrotowego i spadek obrotów w jakich jest on generowany.

 

Nie będę pisał jak ten silnik teraz jeździ, bo tego nie wiem. Na papierze całość wygląda bardzo przyjemnie. Wzrost o 8-9 KM przy praktycznie zerowych modyfikacjach, to wynik godny uznania. Oczywiście, jakbym chciał więcej, to teraz zaczęłaby się twarda mechaniczna przeróbka, a ta generowałaby spore koszty. Może kiedyś się skuszę. Tymczasem nie mogę się doczekać, aż będę mógł go dosiąść i spróbować, jak to jeździ.

 

Remont silnika, hamownia i końcowe regulacje wykonał: Inżynieria ADV, Motocykle Andrychów Andrzej Pietrzyk.

 

 

 

1 thought on “Projekt Ducati – silnik gotowy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *