youngtimerbike

Historia pisana jednym śladem. Od japońskiej rewolucji końca lat 60., aż po spektakularny wyścig zbrojeń w latach 90..

Kawasaki Z1 900 – AC Sanctuary RCM 240 New Racer 1

2 min read
Kawasaki Z1 900

A gdyby tak wziąć big bike z lat 70., przystosować go do wyścigów, i ścigać się na torze? Większość ludzi powie, że nie jest to najlepszy pomysł. Spójrzmy na świat samochodowych youngtimerów. Puchary i Track Day’e z udziałem klasycznych maszyn to nic szczególnego. Staruszki ścigają się jak za dawnych lat, a rywalizacja wcale nie jest mniejsza niż kiedyś. Dlaczego więc motocykliści kochający klasykę nie mogą poczuć tego samego? W Japonii od dawna organizowane są mistrzostwa w wyścigach tego typu maszyn. Dobrze znana czytelnikom mojego bloga firma AC Sanctuary od dawna uczestniczy w tym cyklu. Dziś chciałem przedstawić jej ostatnią wyścigówkę. Projekt, jak przystało na AC Sanctuary, zrobiony jest z rozmachem. O to – RCM240 New Racer 1.

Kawasaki Z1 900

Bazą dla tej maszyny była Kawa Z1 900. Sprzęt ten miał dwie wady – układ jezdny i wiotką ramę. Japończycy postanowili coś z tym zrobić.  Szkielet wzmocniono, przesunięto mocowania silnika wyżej, żeby potężna ”czwórka” w ostrych zakrętach nie ocierała pokrywami o asfalt. Nowy wahacz wymusił zmiany w tylnej części ramy. Szkielet zadupka zredukowano do minimum.

Kawasaki Z1 900

Kawasaki Z1 900

Układ jezdny to elementy z najwyższej półki, jednak twórcy musieli się stosować do wymagań homologacyjnych, które mówią, że nie można zmieniać zasady działania elementów resorujących. Jeśli więc oryginał ma dwa amortyzatory z tyłu i klasyczny widelec z przodu. Wyścigówka też musi posiadać taki układ. Sięgnięto więc po zawieszenia z katalogu Ohlinsa. Przód i tył jest w pełni regulowany.  Magnezowe obręcze OZ-Racing obuto w opony Pirelli Diablo.

Kawasaki Z1 900

Kawasaki Z1 900

Podobna sytuacja jak z zawieszeniem jest z hamulcami.  Z przodu zastosowano dwie tarcze i klasyczne zaciski Brembo. Z tyłu mamy jedną tarcze i zacisk Nissin. Ostatnim ogniwem dobrej wyścigówki jest silnik. Ten z RCM 240 Racer 1 przeszedł bardzo poważną kuracje wzmacniającą. Po pierwsze, zwiększono pojemność do 1200 ccm. Zmiana ta wymusiła szereg kolejnych modyfikacji. Po drugie, kute tłoki o zwiększonym stopniu sprężania. Po trzecie, kuty wał napędowy. Po czwarte, wzmocnione sprzęgło sterowane hydraulicznie.

Kawasaki Z1 900

Kawasaki Z1 900

Góra silnika również nie ustrzegła się zmian. Głowica została splanowana. Nowe są zawory. o większej średnicy, które dbają o moc na wysokich obrotach. Za sterowanie zaworami odpowiadają wałki Yoshimura. Mieszankę paliwowo-powietrzną dozuje bateria czterech gaźników Mikuni. Całość wieńczy wyścigowy układ wydechowy z tytanu firmy Nitro Racing. Po takich zmianach Z1 900 jak za dawnych lat walczy na torze ze swoimi rówieśnikami i nikt nie stosuje tutaj taryfy ulgowej. Chociaż dawni herosi mogli pomarzyć o takich  podzespołach, jakie zastosowali mechanicy z AC Sanctuary, to motocykl ten nie stracił swej dawnej magii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *